باغ گیاه شناسی باتومی | Batumi Botanical Garden

شهر باتومی یکی از مقاصد پر مسافری است که سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. این شهر گرجی به دلیل آب و هوا و همچنین جاذبه های جذابی که داراست بین گردشگران از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. Batumi Botanical Garden , باغ گیاه شناسی باتومی

جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم به آن اشاره داشته باشیم، باغ گیاه شناسی است که در شهر باتومی قرار دارد. برای توصیف این جاذبه ی طبیعی باید بگوییم ظاهر آن درست شبیه به بهشتی است که در تصور اکثر افراد جامعه وجود دارد. باغ گیاهشناسی باتومی زیستگاهی برای کمیاب ترین گیاهان است که از تمام دنیا در این باغ جمع آوری شده اند.

در ادامه همراه شیدا گشت باشید تا بیشتر درباره باغ گیاه شناسی باتومی برایتان شرح دهیم.

باغ گیاه شناسی باتومی دارای تمامی توصیفاتی است که افراد از بهشت در ذهن دارند. این باغ دارای مساحتی بیش از ۱۱۰ هکتار است و گونه های گیاهی که در این باغ وجود دارند تعدادشان به بیش از ۲۰۰۰ عدد می رسد. . از بین این ۲۰۰۰ گونه تنها ۱۰۴ تا در قفقاز یافت می شوند و بقیه ارمغانی از گوشه و کنار جهان به این منطقه اند. تصویری رویایی از گونه هایی مانند ساکورا ژاپنی، نخل های جزایر قناری، بامبو، درختان نخل، ماگنولیا و سرو را در این پارک نظاره گر باشید. به جز درختان گرمسیری بقیه گونه ها به صورت گسترده ای در پارک پراکنده شده اند، به طور کلی بیش از ۵۰۰۰ گیاه مختلف در این پارک زندگی می کند و پرورش داده می شوند.

برای اولین بار این باغ در سال ۱۸۸۰ توسط یک گیاه شناس روسی به نام «آندره نیکولایویچ» نیز تاسیس شد. و در سال ۱۹۲۵ میلادی هم تحت نظارت اتحاد شوروی گسترش پیدا کرد و از سال ۲۰۰۶ تا به حال توسط آکادمی علمی گرجستان اداره می شود و گردشگران به راحتی می توانند از این مکان بازدید نمایند. این باغ در فاصله ی ۹ کیلومتری شمال بندر باتومی در منطقه ی دماغه سبز نیز واقع است.

باغ گیاه شناسی باتومی در حال حاضر دارای ۹ قسمت گلکاری شده است و در آن نمونه هایی از گل های از نواحی هیمالیا، غرب آسیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی، مکزیک، استرالیا و مدیترانه نیز به چشم می خورد. رویش گل هایی از مناطق مختلف دنیا در این شهر به معنای این است که خاک و آب و هوای شهر تفلیس بسیار مساعد بوده و این خود می تواند علتی باشد برای پر مسافر بودن شهر تفلیس بین گردشگرانی که به آن سفر می کنند.

باغ گیاه شناسی باتومی به سه پارک مجزا تقسیم شده است. پارک بالایی، پارک پایینی و پارک ساحلی.

نکته ی خوب این است که باغ گیاه شناسی باتومی تنها کلسیونی است در جهان که شامل گونه هایی از میوه های کمیاب و در حال انقراض در گرجستان نیز می باشد. شاید به همین دلیل هم است که جزء جاذبه های گردشگری در شهر باتومی به شمار می آید. در هر فصلی از سال و در هر زمانی از روز که به این باغ در باتومی سر بزنید می‌توانید شاهد منظره‌ی بی‌نظیری از گل‌ها و شکوفه‌های رنگارنگ باشید.

هزینه ورود به باغ گیاه شناسی

به منظور ورود به باغ گیاه شناسی باید بلیط تهیه کنید.  هزینه ی تهیه این بلیت ها برای بزرگسالان حدود ۱۲ دلار و برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز رایگان می باشد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی

۱- باغ کودکان

در باغ گیاه شناسی باتومی قسمتی مخصوص به افراد ۲ تا ۱۷ ساله نیز وجود دارد که در آن می توانند گل و گیاه مورد علاقیشان را بکارند و آبیاری کنند. کودکان کم سن و سال تر با کمک مربیان باغ بیشتر به کاشت و برداشت گیاه و محصولات می پردازند اما نوجوانان درس های تئوری هم می آموزند و مربیان باغ گیاه شناسی آن ها را با گیاهان شهری بیشتری نیز آشنا می کنند. در سمت شمال غربی این باغ نیز می توانند رشد انواع سبزیحات و گل ها را از نزدیک ببینند و با مناسب ترین محیطی که برای رشد گیاهان نیاز است آشنا شوند. کودکان در این بخش می توانند تجربه گلکاری و همچنین ماجراجویی های مربوط به سن خودشان را انجام دهند.

۲- باغ شکوفه ها

برای تماشای باغ شکوفه ها بهترین زمان ماه مهر است، زیرا در این ماه شکوفه های  از گل و غنچه های لیلی و ارکیده را می توانید مشاهده نمایید، همچنین شکوفه ی گل های ترقه ای (firecracker) و یا (crossandra pungens)، گل نادر اوسا (Osa)، رزهای بالارونده، کلم بروکلی، زعفران پاییزی یا گل حسرت، کدو تبل، گل سرخ، گل اختر (Canna)، رز متبروز (Meitebros)، مینای آبی، گل چتری، گل ساعت، بوته تمشک، کوکب، بوته آناناس، طبرس بگونیا هم در این ماه در باغ شکوفه ها حضور دارند. بنابراین با رفتن به این منطقه در فصل مناسب آن روحتان را می توانید پالایش کنید.

۳- موزه ی بونسای

مجموعه ای از برترین گیاهان بونسای در جهان را می توانید در موزه ی بونسای در باغ گیاه شناسی باتومی از نزدیک مشاهده کنید. در این موزه در باغ گیاه شناسی باتومی نیز حدود ۳۵۰ گونه از گیاهان بونسای که متعلق به کشور ژاپن هستند نیز دیده می شود. علاوه بر این گونه نیز ۳۰ نمونه از انواع این گونه ای گیاه بونسای از دیگر مناطق گرمسیر نیز در این موزه نگهداری می شود.

۴- باغ شکسپیر

باغی به نام شکسپیر درست در جنوب این باغ قرار دارد. در این قسمت همه ی راه ها سنگ فرش شده و بسیار دیدنی هستند و تمامی اطراف این باغ نیز با درخت احاطه شده است. تفاوت این بخش با دیگر باغ ها در این است که به افتخار بسیاری از مشاهیر و بزرگان دنیا از جمله شکسپیر درختان و گیاهانی کاشته شده اند. از جمله کسانی که در این باغ گیاه دارند می توان به وودی آلن، پل استر، لورن باکال، جی بلک، بتی کارتر و جک کارتر نیز هستند.

۵- باغ ارکیده و آبزیان

۶- غرفه ی کویر

۷- غرفه ی گرمسیری

۸- باغ سنگ ها

۹- باغ لیلی

۱۰- تپه ی نرگس

۱۱- خانه ی گل استکانی

۱۲- باغ خانوادگی

۱۳- گردشگاه گیلاس

۱۴- مرز شرقی

۱۵- باغ گیاهان دارویی

۱۶- تصاویر تاریخی

۱۷- مجموعه ی تحقیقاتی باغ

دسترسی به باغ گیاه شناسی باتومی

برای دسترسی به این منطقه در باتومی می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، تاکسی، ترن و اتومبیل شخصی نیز استفاده کنید.