شهر اصفهان
ساعت به وقت محلی: 14:25
دمای هوا: 20 درجه سانتیگراد

اصفهان شهری باستانی در مرکز ایران است. این شهر مرکز استان اصفهان و نیز مرکز شهرستان اصفهان است. اصفهان، دومین شهر پهناور(۵۵۱ کیلومتر مربع) و سومین شهر پر جمعیت ایران پس از تهران و مشهد است. این شهر در میان سال‌های ۱۰۵۰ تا ۱۷۲۲ میلادی به ویژه در قرن شانزدهم میلادی در میان حکومت صفویان هنگامی که برای دومین بار (پس از دوران سلجوقیان) پایتخت ایران شد، رونق فراوانی گرفت. حتی امروزه نیز شهر مقدار زیادی از شکوه گذشته خود را حفظ کرده‌است. بناهای تاریخی متعددی در شهر وجود دارد که تعدادی از آن‌ها به عنوان میراث تاریخی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. اصفهان در سال ۲۰۰۶ به عنوان دومین پایتخت فرهنگی جهان اسلام بعداز مکه و در سال ۱۳۸۸ به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و همین‌طور به عنوان پایتخت صنعتی ایران بعد از جداشدن البرز ازتهران انتخاب شده‌ است. راهنمای سفر اصفهان

این شهر به داشتن معماری زیبای اسلامی و بسیاری از بلوارهای زیبا، پل‌های سرپوشیده، تونل‌های زیبا، کاخ‌ها، مسجدها و مناره‌های منحصر بفرد معروف است. این امر باعث شده‌است که در فرهنگ ایرانی اصفهان، نصف جهان لقب بگیرد. راهنمای سفر اصفهان

اصفهان در ۴۳۵ کیلومتری تهران و در جنوب این شهر قرار دارد.

آب و هوا

آب و هوای اصفهان به طور کلی معتدل و خشک است و مقدار بارش باران و برف به نسبت متوسطی دارد. حداکثر درجه حرارت در تابستان ۳۹ درجه سانتی‌گراد است که تابستانهایی گرم و خشک را می‌سازد. ود زمستان تا حداکثر ۱۸-درجه میرسد.

زبان

مردم اصفهان به زبان پارسی و لهجه اصفهانی سخن می‌گویند.

جاذبه های گردشگری اصفهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان، میدان مرکزی این شهر است که در مجموعه تاریخی نقش جهان قرار گرفته است. این میدان در دوره تیموریان ساخته شد و در زمان شاه عباس اول توسعه پیدا کرد تا به شکل امروزی رسید. مساحت این میدان نزدیک به ۸۵ هزار متر مربع است.

در زمان شاه عباس اول، این میدان محل بازی چوگان، برگزاری آیین‌ها، جشن‌ها و نمایش‌های گوناگون و همچنین رژه قشون بوده است. هنوز هم دو دروازه سنگی چوگان مربوط به آن دوره در این میدان باقی مانده است.

مسجد شیخ لطف الله

ساخت مسجد شیخ لطف الله در سال ۱۶۰۳ در دوران صفوی آغاز و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید. این مسجد را معمار زبردست ایرانی، «محمدرضا اصفهانی» ساخته  است. اصفهانی در ساخت این مسجد معماری و کاشی‌کاری را به هم پیوند زده و اثری بی‌نظیر خلق کرده است که هر بیننده و گردشگری را به تحسین وا می‌دارد. مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان و روبروی کاخ عالی قاپو قرار دارد و جزو مکان‌هایی است که در سفر به اصفهان حتما باید از آن بازدید کنید.

سی و سه پل

پل الله وردی خان یا سی و سه پل، پل زیبا و بی‌نظیری است که نمادی از آناهیتا است. این پل از شاهکارهای معماری صفوی و از مشهورترین پل‌های ایران است که در انتهای جنوبی خیابان چهارباغ یا خیابان انقلاب اصفهان قرار دارد. سی و سه پل با نظارت و هزینه‌ی الله وردی خان، سردار معروف صفوی، بر روی زاینده رود ساخته شد.

سی و سه پل محلی برای جشن آب پاشان یا آب ریزان بوده است. در این جشن در ۱۳ تیرماه هر سال، با ریختن آب و گلاب روی یکدیگر جشن آب پاشان برگزار می‌کردند. مراسم «خاج شویان» که مخصوص ارامنه اصفهان در دوران صفویه و محل اجتماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم بوده است هم در این پل برگزار می‌شده است.

این پل همواره مورد تحسین بسیاری از صاحب‌نظران در دنیا بوده؛ تا جایی که پرسی سایکس، سی و سه پل را یکی از پل‌های درجه اول دنیا خوانده و شاردن آن را شاهکار معماری می‌داند.

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون نیز از شاهکارهای به یادگار مانده از عصر صفوی در اصفهان است که بنا به کتیبه معرف تاریخ آن، عنوان مبارک‌ترین بنای دنیا را دارد. این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و یک ایوان اصلی دارد که رو به شرق ساخته شده است. این ايوان مرکب از دو بخش است: يک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفيع استوار است و چهارستون وسط که روی ۴ شير سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که دو شير به یک سر انسان نشان داده می‌شود.

عمارت هشت بهشت

باغ هشت بهشت در بافت شهری اصفهان در غرب خیابان چهار باغ پایین، شرق به خیابان متاخری و جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) قرار دارد. این باغ نیز از یادگاری‌های عصر صفوی است. هشت بهشت از باغ‌های مسطح است که در میان چند باغ دیگر از جمله خرگاه، بهشت آیین و دمور قرار گرفته است. بخش مرکزی باغ به صورت ۴ صفه است که سقفی بر روی آن قرار دارد و با مقرنس‌های گچی زیبا پوشیده شده است. آنچه در اين عمارت حائز اهميت است، ارتباطی است که ميان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پديد آمده است. اين ارتباط باعث شده تا عمارت هشت‌بهشت اصفهان در عين تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و يکپارچگی و تزئينات قابل‌توجه برخوردار شود.

منارجنبان

منارجنبان از عمارت‌های شگفت‌انگیز ایران کهن است. این اثر تاریخی در دوران ایلخانی و در زمان حکومت اولجایتو ساخته شده و در سال ۱۳۲۱ ثبت ملی شده است. این مناره با وجود استحکام بسیار زیادی که دارد، در جای خود تکان می‌خورد و همین امر باعث شده به آن منارجنبان گفته شود. استادان کاشی‌کاری آن زمان، این اثر بی‌نظیر را با کاشی‌های ستاره‌ای شکل و لاجوردی رنگ تزیین کرده‌اند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است و از بناهایی است که در فهرست مکان‌های دیدنی هر گردشگر و مسافری به اصفهان قرار می‌گیرد.

مسجد امام

مسجد امام اصفهان یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در قرن یازدهم ساخته شده است. این بنا در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. ورودی مسجد در ضلع جنوبی است و چند ورودی دیگر در اطراف بنا برای دسترسی آسان‌تر ساخته شده است. این مسجد از نظر معماری و تزیینات زیبای آن اهمیت دارد و گردشگران بسیاری را به بازدید و تحسین از بنا ترغیب می‌کند.

پل خواجو

پل خواجو از شاهکارهای زمان شاه عباس دوم است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. پل خواجو یا پل بابا رکن الدین عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است. این پل از لحاظ معماری، استحکام و تقارن بی‌نظیر است. پل خواجو در ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. وسط پل برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ساختمانی به نام بیگربیکی بنا شد. این ساختمان اکنون هم وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی است.

چهار باغ عباسی

یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران، چهار باغ عباسی اصفهان است که هر چند امروزه از عظمت و شکوه آن چیز زیادی باقی نمانده، ولی در زمانی نه چندان دور مورد توجه هنردوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل بوده است. چهار باغ عباسی در حال حاضر بین دروازه دولت و سی‌وسه پل قرار دارد.

این چهار باغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهار باغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهار باغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهار باغ صفوی ساخته شده است.

مدرسه چهار باغ

مدرسه‌ی چهار باغ که اکنون با نام مدرسه‌ی علمیه امام صادق (ع) شناخته می‌شود، در زمان سلطنت شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه حکومت صفوی ساخته شده است. این بنای باشکوه و دیدنی در ضلع شرقی خیابان چهارباغ اصفهان قرار دارد. این مدرسه را می‌توان آخرین بنای مهم و عظیمی دانست که در دوران صفویان در اصفهان ساخته شده است.

هیچ یک از آثار تاریخی موجود در شهر اصفهان به اندازه‌ی مدرسه‌ی چهارباغ، توجه گردشگران و جهانگردان خارجی را به خود جلب نمی‌کند. این بنا را می‌توان کلکسیون کاشی‌کاری ایرانی نامید.

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ با مساحت ۵۵ هزار متر مربع آغاز به کار کرد و یکی از جاذبه‌های تفریحی مهم شهر اصفهان و بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است. این باغ از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است که بیش از ۱۳۰ گونه از انواع مرغ و پرنده در ان نگهداری می‌شوند. این باغ علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، واحدهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی نیز دارد. حتما در سفر به اصفهان بازدید از این باغ زیبا را در برنامه خود قرار دهید.

باغ گل‌ها

باغ گل‌های اصفهان در حاشیه جنوب شرقی میدان بزرگمهر و در نزدیکی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. مساحت باغ ۲۵۰۰ متر مربع است و ۲۵۰ گونه گياهان صخره‌ای كه نمايی از طبيعت را ارائه می‌کند، در اين باغ كاشته شده است.

پارک صفه

کوه صفه که در جنوب شهر اصفهان قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در استان اصفهان به شمار می‌رود. پارک صفه دارای فضای سبز بسیار زیبا در کنار باغ وحش، سالن بولینگ، تله کابین، چشمه‌ها و غارها در کنار رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی و مدرن است که همگی آماده‌ی پذیرایی از مسافران و بازدیدکنندگان این کوه زیبا هستند.

اگر علاقه‌مند به کارتینگ و پینت بال هم هستید، می‌توانید به مجموعه‌ی شهدای ارتش (سه راه حکیم نظامی)، در نزدیکی کوه صفه مراجعه کنید.

عمارت عالي قاپو اصفهان

اين كاخ در قرن يازدهم هجري در شش طبقه احداث شده است . هر طبقه تزئينات هنري خاصي را دارا مي باشد . از قسمتهاي مهم اين كاخ ، ايوان طبقه سوم ، حوض مسي در ا“ و تالار پذيرائي همين طبقه كه با زيباترين نوع نقاشي و گچ بري تزئين شده است . تالار موسيقي طبقه ششم و تزئينات گچبري بي نظير آن و اغلب كارهاي هنري به وسيله رضا عباسي هنرمند مشهور آن دوران انجام شده است .

مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان در گوشه شمال غربي ميدان قديم احداث گرديده است . مسجد اوليه دركنار روستاي قديمي ياوان و احتمالاًُ بر روي يك بناي مربوط به قبل از اسلام احداث گرديده است.

در قرن سوم هجري به علت گسترش شهر و ازدياد جمعيت ، مسجد وسيع تري بر روي مسجد اوليه پايه ريزي مي گردد . عمده ترين سبك معماري به كار  رفته در مسجد مربوط به دوره سلجوقي ، به شيوه رازي است.   مسجد جامع اصفهان را مي توان ، به حق دايره المعارف معماري و يادگارهاي با ارزش تاريخي ، فرهنگي و هنري شهر اصفهان محسوب نمود و به خاطر همين ارزشهاي نهفته اش ، حفاظت و مراقبت از آن ، از جمله وظائف ديني ، ملي و فرهنگي همگان تلقي مي گردد .

كليسا و موزه وانك اصفهان

كليساي وانك يكي از زيباترين كليساهاي ايران است كه داراي آميخته اي از معماري ايراني و اروپائي مي باشد . داخل كليسا تزئينات هنري از جمله گچبري ، نقاشي و طلاكاري وجود دارد . در كنار كليسا ، موزه با ارزشي وجود دارد كه در آن تابلوهاي نفيس نقاشي ، كتب خطي و ساير اشيا نفيس هنري ديده مي شود .

مسجد حكيم اصفهان

مسجد حكيم اصفهان يكي از مساجد بسيار نفيس چهار ايوانه است كه در فاصله سالهاي 1051 تا1073 هـ .ق مقارن با سلطنت شاه صفي و شاه عباس دوم به همت طبيب حكيم محمد داوودخان ملقب به تقرب خان بر روي ويرانه هاي مسجد جامع جور جيراز بناهاي قرن چهارم هجري ساخته شده است . براساس كتيبه هاي موجود ، معمار اين بنا محمدعلي بن ستاد علي بيك اصفهاني است . آنچه مسجد حكيم را در عداد مساجد بسيار نفيس دوران صفويه قرار مي دهد ، ارزشهاي خاص معماري ، كتيبه هاي متعدد آن است كه به دست استاد محمدرضا امامي ، خوشنويس نامدار عصر صفويه تحرير شده است . از ديگر قسمتهاي ديدني اين بنا مي توان به محراب بسيار زيبايي كه با مقرنسها و كتيبه ها كه به خط ثلث بر زمينه لاجوردي تزئين يافته است اشاره كرد.

مسجد سيد اصفهان

مسجد سيد بزرگترين و مشهورترين مسجد اصفهان از قرن سيزدهم هجري است كه به دستور(حجت الاسلام حاج سيدباقر شفتي ) از علماي بزرگ اماميه كه در دوره سلطنت محمدشاه قاجار مي زيسته بنا شده است ، در تزئينات كاشيكاري با طرح گلدان و منظره هائي كه نمايش داده شده است . تزئينات داخل گنبد آرامگاه ، از نوع تزئينات گچبري ، آئينه كاري و طلاكاري است كه به همراه ضريح نقره و طلاكوب آن با خطوط بسيار زيبا از قسمتهاي تماشائي اين مسجد مي باشد.

مراکز خرید اصفهان

سیتی سنتر

سیتی سنتر یک مجتمع تجاری تفریحی است که دارای هفت طبقه است. دو طبقه آن به پارکینگ با ظرفیت ۵۵۰۰ خودرو، سه طبقه آن به مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌های سینمایی، فود کورت، سالن‌های ورزشی و بزرگ‌ترین شهربازی سرپوشیده خاورمیانه اختصاص داده شده است.

آدرس : اتوبان شهید دستجردی، روبه‌روی ورودی جنوبی سپاهان شهر

بازار گل و گیاه اصفهان

این بازار که به بازار گل و گیاه همدانیان معروف است، هرگونه گل و گیاه را از گیاهان تزئینی، گیاهان آپارتمانی، بامبو و گل‌های مصنوعی گرفته تا درخت و نهال در خود جای داده است.

آدرس : بزرگراه جی، خیابان همدانیان، بازار گل و گیاه همدانیان.

بازار موبایل اصفهان

این مجتمع هفت طبقه دارای سه بخش است: بخش نمایشگاه دائمی، بخش غرفه‌های فروش و بخش خدمات پس از فروش.

در طبقه همکف که بخش نمایشگاه دائمی است، می‌توانید محصولات اپل، اچ‌تی‌سی، سونی، هوآوی و سامسونگ را به صورت گوشی‌های روشن امتحان کنید و از مشاوران مربوطه راهنمایی دریافت کنید. از طبقه اول تا پنجم غرفه‌های فروش را می‌بینید. در طبقه زیرین خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های سونی و اچ‌تی‌سی وجود دارد.

آدرس : ابتدای خیابان فردوسی.

بازار بزرگ اصفهان

بازار بزرگ اصفهان از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای اصفهان به حساب می‌آید و شما می‌توانید اجناسی چون کیف و کفش، لباس، مانتو، پارچه و غیره را از این بازار قدیمی تهیه کنید.

آدرس : خیابان عبدالرزاق

بازار ماهی خلیج فارس

در این بازار می‌توانید انواع ماهی‌های شمال و جنوب را تهیه کنید.

آدرس : بلوار صفه

مرکز خرید جلفا

در این بازار می‌توانید لباس‌هایی با برندها و کیفیت‌های عالی تهیه کنید.

آدرس : خیابان خاقانی، کوچه چهار سوقی‌ها

مجتمع تجاری کوثر

این مجتمع دارای پارکینگ طبقاتی و ۴۵۰ واحد تجاری عرضه‌کننده طلا، نقره، جواهر، لباس و کیف و کفش است.

آدرس : سی‌وسه پل، ابتدای خیابان چهارباغ بالا

ارگ جهان‌نما

این مجتمع تجاری – تفریحی عظیم دارای ۳۶۴ واحد تجاری، ۳ سینما، ۴ گالری، ۱۲ مرکز صنایع دستی، هتل، ۶ رستوران و پارکینگ اختصاصی است.

آدرس : میدان امام حسین

فروشگاه دنیل تیسو

این فروشگاه نمایندگی یک برند ترکیه‌ای است که عرضه‌کننده انواع لباس‌های مردانه با کیفیت عالی است.

آدرس: بوستان ملت، حدفاصل پل فلزی و پل آذر

بازار بزرگ حکیم

از اجناس عرضه‌شده در بازار بزرگ حکیم می‌توان به پوشاک و ترمه اشاره کرد.

آدرس : خیابان حکیم

بازار هنر اصفهان

بازار هنر اصفهان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین بازارهای اصفهان است و یکی از شاهکارهای معماری به حساب می‌آید.

آدرس: خیابان چهارباغ عباسی

بازار هنر اصفهان

از دیگر مجتمع‌ها و پاساژهای خرید در اصفهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

بازار سپاهان

در این بازار می‌توانید پوشاک و بدلیجات مورد نیاز خود را تهیه کنید.

آدرس: میدان انقلاب، روبه‌روی سی وسه پل

مجتمع تجاری – اداری ارکیده

مجتمع تجاری اداری ارکیده دارای برندهای مختلف و معروف و رستوران‌های خوب است.

آدرس: حکیم نظامی، نبش خاقانی

مجتمع تجاری اوسان

در مجتمع تجاری اوسان می‌توانید پوشاک مورد نیاز خود را تهیه کنید. علاوه بر لباس، فست‌فود پدر خوب نیز در این مجتمع وجود دارد.

آدرس: خیابان چهارباغ بالا، کنار کاخ سعادت آباد

مجتمع تجاری نوژان

در مجتمع تجاری نوژان می‌توانید پوشاک مورد نیاز خود را تهیه کنید.

آدرس: چهارراه توحید، خیابان نظر میانی

مجتمع موبایل گلستان

همان‌طور که از نامش پیدا است، در مجتمع موایل گلستان می‌توانید موبایل و لوازم جانبی آن را تهیه کنید.

آدرس: خیابان احمدآباد

سرای هنرمندان اسپادانا

سرای هنرمندان اسپادانا مکانی برای عرضه صنایع دستی اصفهان است.

آدرس: میدان نقش جهان

مرکز تجاری گلدیس

بازار کفش‌ها در میدان نقش جهان

بازار نقش جهان

مجتمع تجاری کاویان 

مرکز خرید پنج طبقه

مراکز خرید مهرسان

مجتمع تجاری نگین

مجتمع تجاری جشنواره

مجتمع تجاری آزادی

بازار سپه

مجتمع تجاری مریم

مجتمع تجاری عالی قاپو

مجتمع تجاری افتخار

پاساژ جعفری

پاساژ ایفل

پاساژ تخت‌ جمشید