استعمال قارچ های سمی , قارچ سمی , مسمویت با قارچ های سمی , قارچ های سمی

تور آنتالیا , تور ترکیه , سفر آنتالیا , سفر به آنتالیا , سفر ترکیه , سفر به ترکیه , تور مسافرتی ترکیه , تور مسافرتی آنتالیا , مسافرت به ترکیه , مسافرت به آنتالیا شیدا گشت

مسمویت با قارچ های سمی

فصل بهار و هوای مطبوع بهترین زمانی برای طبیعت گردی است در این فصل شرایط برای رشد قارچ بسیار خوب است، متاسفانه برخی بدون این که اطلاعی درباره قارچ ها داشته باشند تصمیم به استفاده از آن ها می گیرند که در صورت سمی بودن قارچ می تواند بسیار خطر آفرین باشد. طبق آماری که اورژانس کشور اعلام کرده است تا به امروز ۷۲۱ نفر به خاطر استفاده از قارچ های سمی دچار مسمویت شده اند که متاسفانه ۹ نفر از آن ها جان خود را از دست داده اند. ۱۹۰ نفر از آن ها بستری شده اند و ۵۲۳ نفر درمان و ترخیص شده اند.

برای اطلاع از جزییات خبر و آشنایی با چند مورد از قارچ های سمی با شیدا گشت همراه شوید.

استعمال قارچ های سمی

در میان افرادی که قارچ های سمی را مصرف کرده اند ۵۵ نفر در زنجان بوده اند که ۴۶ نفر بستری شده و ۹ نفر درمان شدند. کرمانشاه با ۲۲۳ نفر بیشترین آمار مسمومیت را دارد که ۱۵۷ نفر بستری شده و متاسفانه ۵ مورد منجر به مرگ شده است.در آذربایجان غربی ۷۲ نفر مسموم شده اند که از این تعداد  ۳۲ نفر بستری ، ۴۰ نفر ترخیص و یک نفر در شرایط بحرانی به سر می برد. همچنین در کردستان ۱۰۱ نفر مسموم شدند که از این تعداد۱۱  نفر بستری، ۸۹ نفر ترخیص و یک نفر نیز فوتی داشته است.

در لرستان هم ۱۵۴ نفر مسموم شدند که ۲۲ نفر بستری، ۱۳۱ نفر ترخیص و یک نفر  نیز فوت شده است و در یاسوج نیز ۶ نفر مسموم شدند که از این تعداد ۲ نفر بستری و ۴ نفر ترخیص شده ‌اند. درایلام نیز ۳۳ نفر  مسموم شدند که از این تعداد ۶ نفر بستری و ۲۸ نفر ترخیص شده اند. درشهر کرد نیز سه نفر مسموم شدند که هر سه نفر مرخص شده ‌اند. در قزوین سه نفر دچار مسمومیت شده و هر سه بستری هستند. ۴۷ نفر از افراد بستری شده حال وخیمی دارند و برخی از آن ها نیز در صف پیوند کبد قرار گرفته اند.

به قارچ های سمی دست هم نزنید

دکتر میرحسین کولیوند رییس پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: با توجه به فصل بهار و بارندگی‌ های اخیر و رشد انواع قارچ‌ ها در طبیعت و بروز مسمومیت تعدادی از هموطنان در استان‌ های مختلف در اثر مصرف قارچ‌ های سمی، ستاد پدافند غیر عامل وزارت بهداشت توصیه می ‌کنند که هشدارها جدی گرفته شوند. اگر سلامتی خود را دوست دارید نه تنها باید از خوردن قارچ‌ های وحشی و نا آشنا خودداری کنید بلکه به آنها هم دست هم نزنید زیرا خطر مسمویت از طریق پوست در برخی از گونه ‌های قارچ ‌ها وجود دارد. همچنین تشخیص سمی و یا خوراکی بودن قارچ‌ ها کار ساده‌ای نیست و تنها راه دقیق از طریق آزمایش امکان پذیر است . بنابر این به هیچ عنوان نباید آنها را در زیر زبان امتحان کرد.

کسانی که قارچ ‌های سمی خورده‌‌ اند ، بین ۴ تا ۵ ساعت و گاهی ۱۲ تا ۱۶ ساعت علائم مسمومیت را نشان می ‌دهند، بنابراین باید بسیار مراقب بود. توصیه می شود که تنها از قارچ های صنعتی که دارای بسته بندی، تاریخ مصرف و پروانه بهداشت هستند استفاده کنید. توجه داشته باشید که قارچ های سمی بیش از ۵۰ نوع متفاوت دارند و برخی از آن ها از نظر ظاهری تفاوتی با قارچ های خوراکی ندارند. در واقع حتی افراد متخصص و با تجربه نیز توانایی تشخیص قطعی قارچ های سمی را ندارند. کوچک ترین اشتباه در شناسایی آن ها ممکن است موجب مرگ و یا آسیب جبران ناپذیر به کبد و سایر اجزای بدن شود.