۹ مورد از زیباترین دریاچه های جهان

سطوح صاف و رنگ های خیره کننده دریاچه ها یکی از به یاد ماندنی ترین اشکال را در روی کره زمین شکل داده است. چشمگیرترین شگفتی های طبیعی که می توانیم روی زمین ببینیم زیباترین دریاچه های جهان هستند. انتخاب از میان میلیون ها دریاچه کوچک و بزرگ و برکه های پوشیده از چمن تا آب هایی همانند اقیانوس که در سرتاسر زمین یافت می شوند بسیار دشوار است و هر لیستی ممکن است با دیگری متفاوت باشد. زیباترین دریاچه جهان

در ادامه با لیست انتخابی شیدا گشت همراه شوید.

۹- دریای مرده | Dead Sea

دریای مرده در مرز بین کشورهای فلسطین و اردن قرار گرفته است. برخلاف اسمش یک دریا نیست بلکه دریاچه ایست که غلضت نمک و مواد معدنی آن بیشتر از دریاچه های مشابه در جهان است. دریای سیاه نقش قابل توجهی در تاریخ ایفا کرده است. همان دریایی است که به اذن خداوند حضرت موسی (ع) توانست بر روی آن راه برود. علت این نام گزاری بر روی دریاچه شوری بالای آن بوده است که موجب گشته که زندگی موجودات میکروسکوپی و بسیاری از دیگر موجودات به طور دائمی درون آن غیر ممکن شود. آب آن ۱۰ برابر شورتر از آب اقیانوس هاست.

دریای مرده با ارتفاع ۴۲۳ متر پایین تر از سطح دریا پست ترین نقطه زمین محسوب می شود. به علت غلضت بالای نمک موجود در آن و شوری زیاد انسان نمی تواند زیر آب شنا کند و هرچه تلاش کند روی سطح آن شناور می ماند. گفته می شود آب و شن های آن خاصیت درمانی دارند و برای بیماری هاس پوستی و ساخت لوازم درمانی پوست از آن ها استفاده می شود.

۸- دریاچه کراتر | Crater Lake

این دریاچه بخشی از یک کاسه آتشفشانی از کوه های Mazama به عمق ۶۵۵ متر را پر کرده که حدود ۷۷۰۰ سال پیش به وجود آمده‌ است. هیچ رودخانه‌ ای به دریاچه وارد یا از آن خارج نمی ‌شود و تبخیر آب از سطح دریاچه به وسیله بارش باران و برف جبران می‌ شود، به گونه‌ ای که کل حجم آب دریاچه در هر ۲۵۰ سال جایگزین می ‌شود.

دریاچه کراتر هفتمین و یا نهمین دریاچه پست جهان لقب می گیرد. درون دریاچه یک ویژگی منحصر به فرد وجود دارد و آن پیرمرد دریاچه است، درختی که یک قرن از عمر آن می گذرد. همچنین دو جزیره جداگانه نیز درون آن قرار دارد.

۷- دریاچه بایکال | Lake Baikal

دریاچه بایکال که یکی از زیباترین دریاچه های جهان است در جنوب سیبری در کشور روسیه قرار دارد. ویژگی های این دریاچه بیشمار است. عمر ۲۵ میلیون ساله آن را تبدیل به پیرترین دریاچه جهان کرده است. آب شیرین و غیر منجمد آن که در مساحت ۳۱۵۰۰ کیلومتری آن جاری است موجب شده تا بزرگترین منبع آب شیرین جهان شود و ۲۰ درصد تمام آب های شیرین غیرمنجمد را تشکیل دهد. همچنین عمق آن به ۱۶۴۲ متر می رسد که عمیق ترین دریاچه جهان به حساب می آید و هنوز نتوانسته اند آن را کشف کنند. تنوع زیستی آن نیز بسیار غنی است. ۸۰ درصد جانورانی که در آن زندگی می کنند بومی همان منطقه هستند و بیش از ۱۰۰۰ گونه گیاهی درون آن می روید. از سال ۱۹۹۶ دریاچه بایکال جزو میراث حفاظت شده یونسکو به ثبت رسید.

۶- دریاچه آبراهام | Abraham Lake

دریاچه آبراهام در کشور کانادا قرار دارد. در نگاه اول ممکن است فکر کنید که صدها عروس دریایی زیر پایتان یخ زده اند اما نگران نباشید آن ها تنها حباب هایی از جنس متان هستند. پس از مصرف کردن برگ ها، گیاهان و اجساد موجودات توسط باکتری ها گاز متان تولید می شود و در فصل های گرم سال حباب های تولید شده به سطح دریاچه می آید. اما در هنگام سرما و دمای -۳۰ درجه آب یخ می زند و حباب ها تنها تا سطح یخ زده بالا میایند و تا گرم شدن هوا و ذوب شدن یخ ها همان جا محبوس می مانند. به خاطر داشته باشید که این حباب ها به شدت قابل اشتعال هستند و در صورت جرقه زدن هنگام آزاد سازیشان بلافاصله آتش می گیرند.

۵- دریاچه تال | Taal Lake

تال دریاچه آب شیرین است که در منطقه Batangas کشور فیلیپین قرار دارد. سومین دریاچه پهناور کشور و همچنین دریاچه مورد علاقه عکاسان است. کوچکترین قله آتشفشانی جهان (قله تال) درون آن قرار گرفت است. تال ۳۳ بار فوران آتشفشانی داشته و دومین کوه فعال آتشفشانی در فیلیپین به ‌شمار می‌ آید. تمامی این فوران ‌ها در جزیره آتشفشان متمرکزند که جزیره‌ ای در نزدیکی دریاچه تال است. خود این جزیره آتشفشان، دارای دریاچه‌ی دیگر به نام Main Crater است و باز درون این دریاچه نیز جزیره‌ دیگری به نام ولکان پوینت قرار دارد.

۴- دریاچه پنج گل | Five Flower Lake

یکی از زیباترین و محبوب ترین دریاچه ها در میان دریاچه های پارک ملی Jiuzhaigou کشور چین، دریاچه پنج گل است که در سراسر جهان شناخته شده و سالانه هزاران گردشگر از سراسر جهان را به خود جلب می کند. دریاچه در ارتفاع ۲۴۷۲ متری از سطح دریا قرار گرفته و عمق آن تنها ۵ متر است. این موجب شده تا انعاکس رنگارنگ منظره در آن صحنه ای خیره کننده را رقم بزند که نمی توانید از آن چشم بردارید. نکته ای که دریاچه ی پنج گل را ویژه کرده پیدا بودن کف آن است. حتی ماهی های ریزی که در آن شنا می کنند هم به وضوح قابل مشاهده هستند، همین است که دریاچه ی گل را به بهشتی در قلب چین تبدیل کرده است.

۳- دریاچه خال خالی | Spotted Lake

اوسویوس شهری زیبا در استان بریتیش کلمبیا در کانادا است که دریاچه خال خالی درون آن قرار دارد. خال های آن هرکدام یک رنگ متفاوت دارند و از فاصله دور نیز دیده می شوند. دریاچه بالاترین غلضت مواد معدنی از جمله، منیزیم، سولفات، کلسیوم و سولفات سدیم و همچنین نقره و تیتانیوم را دارد. علت اصلی این رنگ ها سوفات منیزم است که در فصل تابستان کریستالی می شود.

۲- دریاچه هیلیر | Lake Hillier

نام یک دریاچه آب شور در لبه جزیره میدل در نزدیکی ساحل جنوبی استرالیای غربی است. این دریاچه به خاطر داشتن رنگ صورتی معروف است و یک ساحل باریک و بلند آن را از اقیانوس منجمد جنوبی جدا می ‌کند. تاکنون دلیل این پدیده مشخص نشده است اما احتمال داده میشود جلبکی به نام دینالیالا و هلیوباکتریوم دلیل آن باشد.

۱- دریاچه پلیتویک | Plitvice Lake

پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک از شانزده دریاچه تشکیل شده‌است و یکی از مکان‌های توریستی قدیمی در کرواسی است. این دریاچه ‌ها توسط سه کوهستان بزرگ محاصره شده‌ اند و آب آنها نیز از همین کوهستان‌ ها تامین می ‌شود. به خاطر چشم انداز بی نظیر و رنگارنگش به عنوان زیباترین در لیست زیباترین دریاچه های جهان قرار گرفته است. هر ساله ۱٫۲ میلیون نفر به بازدید از این پارک ملی می پردازند.